lördag 12 september 2009

24/8-09 Måndag. Gävle
Igår fick Hanna feber som gjorde att vi fick åka in med henne till Gävle barnklinik. Lars blev kvar med henne där över natten. I Gävle får bara den ena föräldern stanna kvar över natten till skillnad mot i Uppsala där båda föräldrarna kan sova kvar med barnet. Jag hjälper Jennifer på morgonen hon har nya kläder på sig. jag samtalar med hennes fröken och berättar om vår situation. Jennifer vill följa med en kompis hem efter skolan och det går bra. Jag ringer även fritids och informerar. Sedan ringer jag till Lars och kollar hur allt har gått på sjukhuset. Det verkar ha gått bra och han tycker Hanna är lite piggare igen. Jag packar lite saker och åker sedan till Gävle också och är där ca 10.30. Betalar ett dyn i p-automaten.

 När jag kommer in på rummet sitter Hanna och pysslar i sängen med pärleplattor. Jag åker till max och handlar hamburgare som vi kan äta på rummet. Hanna tittar på pippi-långstrump sedan. Efter det trär hon pärlhalsband. Jag åker och köper en pärm till Hanna och en låda som hon kan förvara alla sina teckningar och gaker som hon tillverkar i. Hanna spelar play-station spel som heter på andra sidan häcken.

 Hanna är riktigt i skapartagen och målar papper med pärlor och glitter på. Hon ser piggare ut tycker jag med men har fått blåsor på läppar och i mun vilket svider. Jag märker att hon börjat fälla hår också. Ett samtal med hanna blir aktuellt om att klippa håret, jag frågar om hon kan tänka sig en fin kort frisyr och det vill hon, sedan hjälper jag henne att klippa det kort så gott jag kan. vi pratar återigen om att snart kommer hon att tappa allt hår. Hon undrar om de andra barnen då kommer att skratta åt henne, men jag säger att fröknar och föräldrar kommer att prata med de andra barnen och berätta för dem att det inte är något att skratta åt. Hon kan även väla att bära solhatt när hon känner för det. Jag berättar att hon är så otroligt söt ändå även utan hår, hon har ju ett så sött ansikte med ögon som är lika vackra som pärlor, lena goa kinder och hon doftar lika gott som en vaniljbulle. Jag gör i ordning hennes teckning pärm med en vacker bild fast-tejpad på framsidan och hennes namn. Hanna är en mycket tapper tjej som kämpar på och gläds åt det lilla för stunden. Hon baddar sina läppar varsamt med kallt vatten på tussar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar