torsdag 10 september 2009

11/8 Tisdag
Cristina berättar vidare, jag har inte kunnat sova på hela natten i den nya miljön, bara legat och grubblat samt lyssnat till alla nya ljud. Hanna och Lars kunde sova ganska bra. Vi vaknar alla tidigt på morgonen. Lars hämtar in kaffe och the. Vi ligger och tittar på barnprogram på tv samt barnfilmer. Idag firar egentligen Lars och jag 8-årig brölloppsdag, men det går ej att fira (vi får skjuta på det). Lars försöker lära sig att hitta på sjukhuset i Uppsala. Under tiden är jag och hanna kvar på rummet. Idag åker Lars hem till Järbo en sväng.

 Han tar först tåget till Gävle blir där hämtad av Tomas N. De åker sen till Järbo. Efteråt ska Roy köra Lars hela vägen tillbaks till Uppsala. Mamma har haft Jennifer under natten och ska fortsätta passa henne ett tag. Mamma, Anna-lena K och min brors sambo Annalena har farit till vårt hus för att städa och hjälpa oss tvätta upp kläder. De ska även hjälpa oss att mata djuren som vi har det är en hamster en kanin och 3 katter. Jag och Hanna får en rundtur inne på avdelningen 95 där vi har sal 17. Vi får se köket, var frukost serveras och förråd finns. Hanna åker i en lånad rullstol. Sedan skall Hanna få ducsha, hon ska få bli sövd så de kan ta ett benmärgsprov från höftkammen på henne. Hon åker i sin säng ned till operations-salen.

Där får jag först klä mig i rock, hårskydd och sko-skydd för att allt ska vara sterilt. Jag får följa med in när hon sövs, jag säger till Hanna att hon snart ska få sova och att hon ska få sova skönt, godnatt gumman. Det går fort sen somnar hon. Efteråt går jag upp till vårt gröna rum för att försöka vila mig.

Det känns tyst och tomt när Hannas säng inte är kvar på rummet, och hon inte är där och inte heller Lars. Jag kan inte somna. Istället passar jag på att ringa runt och informera vänner och bekanta om vad som sker. Tjugo i ett sövdes Hanna 14.30 kommer en sköterska in och hämtar mig. Hon visar mig vägen till uppvaket allt känns så stort här många rum korridorer och hissar. Jag sitter bredvid Hannas säng och tittar på henne jag förmår inte ta mig ens en kopp med the. Hon sover lugnt än. Ett diplom ligger i fotändan med dagens datum på och hennes 3 gosedjur som hon har fått av personal. En rosa jättenalle som hon fick på sjukhuset i Gävle, en liten brun Ambi-nalle som hon fick av ambulansmännen och en grå elefant som hon fått av en nattsöterska. Hanna mår bra när hon vaknar. -Har jag sovit mamma? Jag svarar och berättar så gott det går. Vi åker tillbaks upp med sängen i hissen till vårt rum sköterska kommer och hjälper oss att hitta.

Nu får Hanna äntligen äta igen, det är potatis och kassler. Hon är glad över att äntligen få äta vanlig mat igen. Hon får i sig några potatisbitar och en liten bit kassler och dricker gärna av äppeljuicen. Sedan tittar vi på mer film och jag läser sagor för henne. En manlig sköterska som heter Magnus kommer och hälsar på oss från avdelningen som vi igentligen skall vara på men där är fortfarande fullt. Telefonen ringer varm, jag har fullt sjå att förklara för alla nära och kära. På kvällen kommer lars tillbaks i sällskap av Roy. Hanna blir jätteglad hon får sitt favoritgodis sura flaskor som är rosa och turkos. Hon mumsar glatt och Roy skojar med henne om pruttar så att hon skrattar hjärtligt. Jag har kännt mig så låg idag och ledsen men nu känns det bättre igen imorgon skall vi få ett besked om vilken sjukdom hon har. Då ska vi få svar på benmärgsprovet. Ikväll är jag supertrött och kommer garanterat att sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar