fredag 11 september 2009

18/9 Tisadag första dan hemma efter Uppsalavistelsen.
Det kändes helt overkligt igårkväll när vi kom hem till vårt eget hus. Högar av kläder låg ihopvikta på bordet i matsalsrummet, släktingar som hjälpt oss tvätta upp allting. Det var städat och fint hemma, så vi kunde pusta ut en stund. Hanna var mest glad åt att få träffa djuren igen, vår lilla kattunge Kitty kom och gosade med henne. Jag och Hanna sover uppe i vårt sovrum på natten. Lars och somnar nere i vardagsrummet. Jennifer är kvar hos sin mormor över natten och ska komma till oss på eftermiddagen.

På morgonen ger vi medicin och mat via sonden. Hanna har fått särskild sondmat på flaska som håller ett dygn i öppnad flaska i kyl. Hanna vill gärna dricka ett glas oboy också, hon ligger i sacko-säcken framför tv.n och vilar medans hon ser på barnprogram.

Vi gör oss klara för att åka till Gävle barnklinik för provtagning till kl 11.00. det regnar ute och jag kör ända fram till sjukhusporten där Lars bär in Hanna. Jag åker och parkerar bilen får växla pengar med en snäll kvinna för jag hade inga mynt. Sedan tar jag hissen upp till våning 7 där barnkliniken ligger. Jag frågar receptionisten, för Hanna har redan fått komma in, hon får inte sitta i väntrum p.g.a infektionsrisken.

Hon är på rum 13, vi får prata med 2 st sjuksköterskor och en läkare. De flesta prover är bra men hon behöver fylla på blodplättar (trombocyter). Vi får kaffe och the samt information om onkologenheten. Hanna får blodplättar och vill efter en stund sitta i mitt knä, sedan i lars knä hon börjar klia sig på läppen och beklaga sig, vi ger ett blött papper som hon kan dutta på läppen med. Men hon fortsätter riva, till sist börjar jag se att hennes läppar ser svullna ut. Sköterskan säger nåt om en allergireaktion och springer ut ur rummet för att hämta antihistamin. Sedan får vi stanna längre än det var tänkt för observation både Lars och jag känner besvikelsen inom oss. Aldrig tycks tiden räcka till det vi tänkt oss att göra och vi är väldigt hungriga, men medvetna om att ingen mat finns tillhands för oss på sjukhuset just nu. Vi får in mer the och kaffe och några skorpor att knapra på. Hanna tittar på pippi-långstrump film och vilar sig. Vi får med oss två böcker som är anpassade att läsa för barn om sjukdomen.

På vägen hem handlar vi mat åt barnen från mac-donalds som de önskat och pizza åt oss vuxna. Mamma har kommit hem till oss med Jennifer. Vi äter tillsammans. Jag går ut och plockar svamp i regnet, jag hittar massor utav gula kantareller. Sedan sitter jag vid datorn en stund. Vi hjälps åt med sondmatning och medicinering. Det känns konstigt att försöka skapa en vana i dessa nya rutiner. Jag nattar barnen i vårt sovrum och läser sagan om hannas sjukdom för dem. lars och jag pratar om Hannas mediciner och gör upp ett schema så att vi ska se hur och när medicinerna ska ges. Hon har runt 6 olika sorter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar