söndag 20 september 2009

11/9-09 Lördag I uppsala.
hanna vaknar tidigt 6.30. Jag hjälper henne in på toa hennes säng är hög och jag fäller ned säng-grndarna och lyfter ned henne. Hon går själv in på sina små barfota fötter. Sedan lägger hon sig och somnar om en timme till. Jag stiger upp klär mig Hanna vill ha frukost. Jag hämtar vid serveringsvagnen i korridoren. hon får päronyoughurt, oboy och mjukmacka med prickig korv på. Hanna sitter i sängen med sitt brickbord och berättar för mig. - Mamma vet du... jag fick inte ha nagel-lacket när jag skulle sövas för de ville se att mina naglar var rosa under. Samma sak på läpparna man får inte ha läppstift då... Jag vill ha mer oboy! Sedan vill jag ha en grodanbakelse det har pappa lovat. Ja vi får ordna det lite senare då innan vi får åka hem.

Hanna funderar över bedövningsplåstren som hon ska få. - Varför just idag? jo det ingår i din behandling av sjukdomen på dag 30 ska du ha en medicin genom en spruta och då måste de bedöva med plåster först. Hanna börjar gråta hon är rädd att det ska svida när de tar bort plåstret. Sköterskan kommer in och undrar vad som står på, jag förklarar. Sköterskan berättar att de kan göra det utan plåster, hon kan sätta på salva först sedan lite plast över och en linda som håller det på plats. Hanna tycker det blir bättre. Sköterskan gör i ordning men Hannna är fortfarande rädd. Mamma och pappa provar bedövnings-salva på fingrarna för att visa att det inte svider. hanna får själv ha på salva på sina lår. sköterskan visar och förklarar hon hjälper till med plasten och trär över den elastiska lindan som sitter som en strumpa utan fot. Hanna börjar oroa sig för sprutan.

jag läser sagor för henne i hopp om att hon ska tänka på nåt annat ett tag. Om två timmar är det dags för sprutan. Jag läser fyra sagor för henne. Efteråt vill Hanna ut och åka rullstol i korridoren. Vi åker till akvariet på avdelningen. Hanna får tända lyset åt dem så de vaknar och mata fiskarna. Sedan studerar vi när fiskarna simmar runt och äter. Det finns många orange fiksar och några bebisfiskar också. Det finns städfiskar berättar Hanna de letar efter mat på botten. Tillbaks på rummet skrapar Hanna två trisslotter och vinner 25 kr. Sköterskan kommer in med lugnande medicin. Sedan får vi vänta en halvtimme. Hanna bygger en tågbana av brioklossar och tåg på sitt brickbord. Hon pratar i telefon med sin storasyster Jennifer som är 8 år hon sover hos en kompis i två nätter. Efter sprutan vilar Hanna ett tag, sedan cyklar hon en stund på avdelningen. Vi får åka hem på kvällen. Det känns så skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar