torsdag 10 september 2009

15/8 Lördag sjätte dan i Uppsala.
Hanna får medicin genom sonden. Hanna mår illa och spyr, jag larmar sköterska. Hanna får då medicin mot illamåendet via cell-site.Hanna är mycket trött och hängig idag och vilar i sängen hela förmiddagen. Lars tvättar hennes kudde och snuttefilt i tvättstugan på avdelningen. Lars går ut med Jennifer på promenad. Hanna ser på barnprogram i sängen. Lard och jag sondmatar henne för första gången.Det går bra. Hon får 50 ml från början och spolar langen med 10 ml. Hanna blir trött och sover länge sedan. Lars åker hem med Jennifer på tåget. Det är ofattbart att vi lyckats tränga ihop oss i det lilla sjukhusrummet över natten Där finns bara en extra bädd som måste ställas undan över dagen. Annars är alla rummen igentligen enkelrum där får plats patient säng en vuxensäng och en dagbädd. Jag och Jennifer har sovit skavfötters i samma säng. Hanna och jag är kvar på rummet hon spyr upp allt som hon fått i sig genom sonden. Därefter vill hon se på en film det är pingviner som surfar. Hon sitter i sängen med sitt rullbord och har fullt av dockskåpsmöbler som hon grejar med, samt smådockor. Sedan pysslar hon med dinosaurier som jag lånat in på rummet och hon undersöker en liten plasthelikopter och en vattenpistol. Jag sondmatar henne en gång till, för hon vill inte äta lunchen. Sedan vill hanna upp och röra sig.

Hon cyklar trehjuling flera varv och jag kör droppställningen bakefter henne. Sen leker hon i lekhörnan det är en dockhörna med bord och stolar och ett skåp fyllt av dock-kläder. Hanna låtsas tvätta kläder åt dockorna i en leksaks tvättmaskin.Efter en stund cyklar hon lite till. Hon har varit i farten sammanlagt två timmar.

Kvart i åtta går vi in på rummet det har utsikt mot helikopterplattan och vi ser då och då när helikoptern kommer. Sköterskan kommer in med mediciner. Lars ringer de blir lite sena och ska komma upp med pizza. Camilla och Danne kör honom till Uppsala alla kommer upp och Hanna sover gott i sängen hon somna halv nio på kvällen vi sitter strax utanför i dagrummet allihop och samtalar och äter pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar