söndag 20 september 2009

13/9-09 måndag vi är hemma i Järbo.
Vi tycker det är skönt att Hanna är ganska pigg nu jämfört med tidigare hon vill utforska i trädgården och åker gärna vagn, när vi går längre sträckor. Hon frågar ibland varför hon inte får följa med in  i affärer.
- Vi måste se upp så du inte blir smittad av sjukdomar.
Hanna- Jag är ju sjuk redan!
mamma- Jag tycker synd om dig för att du är sjuk.
Hanna- Varför det?
mamma-jo jag tycker det är väldigt orättvist.
Hanna- Ibland tycker jag synd om mig själv för att jag är sjuk. Mest för att jag måste ta sprutor och sånt. Men det är ju mediciner som ska göra mig frisk så det måste ju jag ta.
Samtalet utspelade sig hemma vid vårt matbord. Senare under dagen besöker Hanna sitt dagis, det är soligt fint höstväder hon träffar fröknar, kompisar och leker på utegården. Hon gungar gärna på däck-gungorna.

Hemma vill hon gärna vara ute, hon utforskar vår trädgård. Hon ser en fin fjäril som flyger iväg hon hittar en snäcka i gräsmattan. Hon går till hallonbuskarna en vända. Sedan sätter hon sig på filten på gräsmattan för att ha en liten pick-nick. Där tar hon av sig sina skor, det är en varm höstkväll och det blåser lite lätt.
Hanna- tänk att vi har en egen bikupa!
mamma- Har vi?
Hanna- i trädet.
Nu ska snäckan få ett löv att sola på. Hanna har med sig äppelklyftor till sin picknick.
Hanna- Vill du smaka?
mamma-Nej men tack ändå.
Hanna- Mamma vill du också komma och fika lite? Om du vill kan du få komma och sätta dig här. För det är mycket skönare att sitta på en filt.Vad kommer det där ljudet ifrån?
mama-jag tror det är ett flygplan.
Hanna- Det kommer därbortifrån, nej det är en helikopter, nu ser jag den itne längre. Hanna mumsar på sina äppelklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar