torsdag 10 september 2009

12/8 Onsdag
Vi får diagnosen ALL barnleukemi.
Vi vaknar tidigt och Lars duschar först sen jag. Sedan äter jag frukost som jag hämtat själv i köket. hanna äter youghurt. Vi ser på barnprogram. Sköterskorna kollar blodvärdet som ökat och kopplar in vätskedropp. vid 12.00 får hon vara utan dropp en timme. Då hinner vi åka ned till lekterapin. Hanna är överlycklig över att få se alla leksaker. Hon får inte äta innan de andra undersökningarna. hanna och jag leker affär tillsammans, hon har kul och säljer mjölk, ost och tårta till mig hon prismärker varor och knappar in på kassa apparaten. Sedan leker hon med dinosaurier. Lars har gått och ätit under tiden ostkaka som han köpt. vill inte fresta Hanna när hon inte får äta. När han kommer tillbaka går vi ut i den lilla lekparken som finns på sjukhusets innegård.

 Det är skönt att komma ut i friska luften. Hanna gungar på ett låtsas djur och sedan på däckgungan! Hon skiner som en sol. För hon älskar ju att gunga. Kl 13.00 ska vi på röntgen så vi går upp för att få droppet tilbaks igen. Jag går undan och äter min bit av ostkaka, sen bär det av till lungröntgen.
Hanna är lugn och glad och förundras över att det finns så stora kameror. Hon är redan medveten om att det går att fota kroppen som den ser ut inuti. Efter detta hinner vi en stund till på lekterapi. Lars kör hennes rullstol och jag kör droppställningen, det är en del teknik för att komma in och ut ur hissar och portar. Hanna får måla gipsfigurer och det är kul. Sedan är det dags för hjärtundersökning. De lägger massor av genomskinlig gele på hennes mage. Hanna tycker det är mycket kladdigt men allt går bra. Sedan ska vi på ultraljudsundersökning av hennes buk. Där blir det också kladd med gelè. De tittar på hennes organ om de är normalt stora, de ser på mjälten och levern och det verkar oxå se bra ut. när vi kommer upp är Hanna jättehungrig som inte fått äta på hela dan. Hon äter spaghetti och köttfärs-sås samt rivna morötter. När hon ätit ska hon få vägas och mätas, sen ser vi på film emil i lönneberga. Ikväll ska Hanna få ducka igen. Pappa lars duchar henne.

Jag åket till Ica-maxi med min kompis Lotta som bor i Uppsala, hon är så snäll och hämtar mig vid sjukhusporten. Jag handlar kläder som är i stort behov av då jag inte har fått med mig nåt användbart till sjukhuset. Det är linnen, toppar och underkläder, någon långärmad jumper. Sedan köper jag godis, nyponsoppa, frukt och 2 barntidningar till min princessa. När jag kommer tillbaks är Hanna vaken än klokan är efter 21.00. Hon tittar intresserat på allt som jag har köpt. Hon får suga på en fruktklubba, sedan somnar hon gott med armen runt en vit liten nalle, sitt huvud på den egna lila kudden och sin snuttefilt tätt intill. Lars och jag ser på en komedi innan vi lägger oss att sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar