torsdag 10 september 2009

13/8 Torsdag fjärde dan på Uppsala sjukhus.
Jag vaknar tidigt och likaså Lars klockan är halv sex på morgonen. Vi tar en varsin dusch. Jag tar på mig en av de nya topparna den är svart med rosa text det står " Världens bästa mamma ". Jag ska väl ha något kul när jag springer runt i korridorerna körandes med Hanna i rullstol. Tio i sex sköterska kommer in och tar 2 rör blod av Hanna ur foten. hon hämtar en pippi-docka som är stor och har en cell-site inopererad framför sin ena axel. Den putar ut litegrann som en knapp. Hanna känner på den och håller med sköterskan om att det är väldigt bra att ha en sån att få medicin i istället för att få det genom foten eller i handen. Senare idag ska Hanna få en sån inopererad och de ska även ta ett till benmärgsprov ur höftkammen.

Klockan är 7.00 vi tittar på barnprogram och Hanna passar på att äta frukost, för sen får hon inte äta på 6 timmar. Hanna får kunskaper av en sköterska som kommer och visar hur en cell-site ser ut eller port som de oxå kallar den. Hon visar bilder och berättar kortfattat om hur det går till med en sån, att hon kommer få medicinerna genom den sedan.

Clary kommer in och ger oss information om Hannas sjukdom. Sedan kommer kuratorn upp och hjälper oss fylla i papper om sjukvårdsbidrag o.sv. Sedan får Hanna duscha. Efteråt vill hon måla gipsfigurer igen. Lars hämtar upp från lekterapin till rummet så hon kan sitta i sin säng och pyssla. 12.30 dags för operationen vi tar med hela sängen igen ned. Denna gång får lars följa med in och säga godnatt. Efteråt gåt jag och lars ut på promenad vi ser på svandammen och båtarna i kanalen. Sedan äter vi mat på en grekisk restaurang, vi gillar inte sjukhusmaten. På väg tilbaka går vi och köper mjukglass samt går och tittar på slottet som ligger i närheten..Där blir vi uppringda att komma tilbaks till uppvaket.Läkaren informerar om att allt gått bra. Hanna blir trött ett tag efteråt och har ingen aptit. Det är svårt att föreställa sig hur allt kommer att bli, tankar bara snurrar runt i huvudet på mig.

När vi kommer tilbaks får vi besked att vi ska få flytta till den rätta avdelningen, den ligger en våning upp. Jag tycker det är jobbigt att byta miljö igen och träffa nya sköterskor. Det blir en del tårar. Sedan blir jag visad runt på avdelningen. Lars stannar med Hanna på rummet. När Hanna vaknar vill hon se på ronja rövardotter. Hon blir illamående och spyr. sedan blir hon piggare en stund, hon har ont i huvudet och i bröstet, så hon får smärtlindring i form av morfin. Hon har vätskedropp över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar