torsdag 14 november 2013

Det är dyrt att va sjuk

tänkte försöka precisera här vilka extra kostnader vi har som följd av Hannas sjukdom.
För det första var Hanna inte försäkrad när hon blev sjuk första gågnen o sen fick vi inte försäkra henne. De som har ett försäkrat barn får ut en stor summa via den, som kan va hjälp i en svår utsatt tid med allvarligt sjukt barn.
cancersjukabarn som har en försäkring kan få ca 100000kr till 200000kr från sin försäkring.
Vi har inte fått någon sån hjälp ska ni veta.första månaden har vi en egenavgift på 2200kr för mediciner. När vi precis kom upp i högkostnadsskyddet. Gäller det tyvärr bara en månad, då hon va inne på en gammal period. Det betyder att efter december måste vi betala 2200kr en gång till i medicinkostnader för att uppgå till högkostnadskyddet.
Sjukresor egenavgift på 1200kr per år.
Läkarbesök 1100kr per år.
Matkostnader för föräldrar på sjukhuset frukost, lunsch och middag 120kr per dag och person.
Extra kostnad för syskonet i mat när Hanna vistas på sjukhus 500kr per månad.
Medlemsavgift till cancerföreningen 200kr per år.
parkeringsavgifter vid sjukhuset? Jaa beror på då de gånger vi tar egen bil in. Det gör vi oftast om vi ska in på provtagnigar o.s.v i gävle sjukhus. Tar vi egen bil går det även egen bensin.
Hanna behöver sysselsättningsmaterial för stimulans, de blir extra kostnader för tidningar, pyssel o.sv.
Vi kan behöva köpa receptfria läkemedel också för att lindra smärta och fylla på med aktuella vitaminer, när vi köper dessa finns inget högkostnadsskydd.
Det kan vara flytande alvedon, multivitaminer, d-vitamin och kalcium mot benskörhet som hon fick förra gången. Minns ni att hon bröt benen 2 gånger för hon blev benskör av behandlingen. Vi lär kosta på näringsdrycker själva också.
 Som ni förstår drar det iväg enormt med pengar. Dessutom kan jag och Lars inte jobba vi måste vara där med Hanna och vårda henne, båda föräldrarna behövs på heltid den första intensiva tiden. vi får alltså inkomstbortfall dessutom. När jag hade heltidsvårdbidrag förra gången fick jag ut   ca 6000kr i månaden. En ganska liten skitsumma för att vårda ett cancersjukt barn på heltid eller hur? Dessutom tog det 3månader innan jag fick pengarna från försäkringskassan när jag ifrågasatte dom mena dom att det var en normal handläggningstid de hade 3 månader på sig att handlägga vid sådana hör fall.
Jag har ansökt nu också men vet som sagt inte om jag får vänta 3 månader på pengar. Till dess får vi vabba. Vi gick på knäna ekonomiskt innan detta hände, och det tog lång tid att försöka komma på fötter igen. Jag har ont i magen varje dag när jag tänker på vår ekonomi. Livet är orättvist!!!! Man vill inte behöva tigga pengar av folk.....vi får hjälp av kurator att söka bidrag ur fonder men innan man får nåt från dem har det redan gått veckor. ville förklara detta och lyd mig skaffa försäkring åt era barn!!!! Vi har fått lära oss den hårda hårda vägen men då va de försent!!!! De som lämnar en gåvopeng till ett konto för Hanna kan förstå att dessa pengar gör nytta. MVH Cristina.

3 kommentarer:

  1. Hanna behöver även kläder, skänk om ni har som kan passa 8årig liten flicka! Hon kommer behöva peruk, den går på mellan 3000kr till 9000kr allt beror på om hon vill ha äkta hår eller ej. Jag kan inte unna mig något alls......allt går till barna. Det blir tufft minst två år framåt bara att bita ihop. Vi kom aldrig iväg på nån utlandssemester heller....har aldrig varit och tänk om hon inte överlever hon kanske aldrig får uppleva en sån semester det gör så ont i mig ska ni veta.

    SvaraRadera
  2. Jag har satt automatisk överföring till kontot, med några hundralappar varje månad framöver! Jag hoppas att fler kan göra det samma! //Kusin Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära kusin! och ni vet att pengarna till henne kommer användas för hennes allra bästa! Tusen tack för de som förstår. evigt tacksamma! <3

      Radera